Human Centered Design
Vanuit gebruikersbehoefte waarde creëren
The field guide to Human centered Design
Het belang van een ontwerpfase
Het is een uitspraak dat als waarheid wordt gezien, alleen risiconemers zullen ondernemer worden. Het vertelt je eigenlijk om all-in te gaan. Om snel tot de kern van het verhaal te komen, moet je juist leren risico’s te elimineren. In plaats van dat je direct een ‘high-fidelity’ (dicht tot het eindproduct) prototype ontwerpt, is het slim om juist eerst ‘low-fidelity’ te ontwerpen om eerste inzichten te creëren. Hiermee bespaar je onder andere tijd en geld.
Je kunt alleen ondernemer worden door risico’s te nemen
De Lean website ‘van ideetje onder de douche naar winstgevende website’ door Seph Fontane Pennock. (Lean Methodiek)
Risico’s
Hoe groter de risico, des te belangrijker het is om het in stappen op te delen. Wanneer je veel weken werk in een opdracht hebt zitten, dan is het laatste dat je wilt doen een ‘kill your darling’ toepassen. Om opnieuw te beginnen zou tot te veel tijdsverlies lijden. Dit betekent behalve dat je als ontwikkelaar veel tijd kwijt bent, als klant ook dat je later je website online hebt staan.
Het is daarom belangrijk om een goed ontwerpproces te volgen. Het proces dat wij volgen voor grote projecten worden opgedeeld in 3 belangrijke fases. Deze fases zijn de onderzoeks-, concept en realisatiefase. Het toewerken van een low-fidelity naar een high-fidelity prototype vindt plaats in de realisatiefase. Voordat je aan de realisatiefase begint, moet eerst de onderzoeks- en daarna de conceptfase plaats vinden.
Onderzoeksfase
Het wordt ook wel de ‘inspiration’- of ‘connect’ fase genoemd. In deze fase vindt er onderzoek plaats, om nieuwe inzichten op te doen, aannames te verifiëren, te elimineren en om te inspireren. Voordat je begint met het onderzoeken, moet je eerst een duidelijke casus hebben. Door de opdracht eerst goed in kaart te brengen, kun je een scope op het project houden. Je beschrijft doorgaans de gewenste situatie t.o.v. de huidige situatie. Door technieken toe te passen kun je dieper ingaan op obstakels en hoe deze te elimineren.
Link voor ontwerpfasetools : https://www.designkit.org/methods
Conceptfase
Om de conceptfase goed uit te kunnen voeren, is het belangrijk dat je tijdens de onderzoeksfase de bouwstenen hebt verzameld. Deze bouwstenen zijn inzichten dat je een richting geeft om het gewenste resultaat te bereiken. Tijdens de onderzoeksfase is het belangrijk dat er ontwerpcriteria worden samengesteld; dit zijn functionele eisen zijn voor het eindproduct.
Met deze ontwerpcriteria (ook wel designcriteria genoemd), kun je door creatieve technieken toe te passen tot betere ideeën komen. Door met het beste idee te werken, kun je voorkomen dat je investeert in een minder waardevolle idee. Door ideeën te bedenken en naast elkaar te leggen, kun je vergelijken, itereren en verbeteren. De belangrijkste vraag waar ja op geantwoord moet worden is: bewerkstelligt dit de gewenste situatie. Zo niet, dan kun je altijd nieuwe creatieve technieken toepassen om het idee zoveel mogelijk te verfijnen.
Het zorgt ervoor dat je heel veel tijd bespaart.
Realisatiefase
Dit is waar de grootste uitdaging begint. Testen, waardevolle feedback ontvangen en iteraties maken op het ontwerp. Een fout dat veel ontwerpers maken, is dat wanneer zij testen, zij het product(idee) proberen te verkopen. Wanneer je bijvoorbeeld verteld dat je met het product veel tijd bespaart, dan is de reactie van eenieder dat waarde hecht aan tijd, dat het een product is dat zij graag willen gebruiken. Tijdens het testen is het belangrijk dat je de testers niet probeert te sturen, omdat je feedback daardoor een stuk minder waardevol wordt; het is belangrijk dat er een omgeving wordt gecreëerd, waar het veilig voelt om ook eerlijk te kunnen aangeven waarom iets niet goed is.
Wat kun je aan je klanten geven behalve eten?
Conclusie
Human Centered Design is een methodiek en structuur om van idee tot resultaat te komen; voornamelijk om waarde te creëren voor je doelgroep door achter behoeftes te komen en daarop in te spelen. In zo’n proces zijn er 3 verschillende fases met veel verschillende stappen. Om te bepalen hoeveel tijd en energie gestoken moet worden in iedere fase, is heel erg afhankelijk van het gewenste resultaat en daarbij ook het budget. Behalve Human Centered Design zijn er nog andere methodieken om tot een waardevol resultaat te komen voor je doelgroep. Waar Human Centered Design vooral gericht is op inzichten vanuit de doelgroep, heb je bijvoorbeeld ook Design Driven, wat gebaseerd is op Interpreters (experts). Uiteindelijk is het slim om een combinatie hiervan te maken.
Doordat bedrijven als Tangbo gespecialiseerd zijn op horecagebied, kan via snelwegen op een snelle en efficiënte manier goede resultaten geboekt worden. Voor de klant is het belangrijk om eerst af te vragen wat het doel is, om daarna pas na te denken wat de juiste middel is. Terwijl het middel vaak heilig verklaard is. Zo denken veel ‘ontwerpbureaus’ dat de ‘to-go’-manier altijd een middel is uit de eigen comfortzone zoals een afhaallijst. Terwijl als een ‘go-to’-middel zo vaak gebruikt wordt, dan springt het niet eruit voor de doelgroep. Het is daarom voor ontwerpers belangrijk om buiten je comfortzone te durven stappen om zo tot doelgerichte ontwerpen te durven komen.
Hebben wij een match?
Neem vrijblijvend contact op zodat wij uw vragen kunnen beantwoorden of u van advies kunnen voorzien.