Nam Kee

Heinekenplein

Een poster met een doel

De stoepbord moet ervoor zorgen dat wij meer klanten in het restaurant krijgen.

Introductie

Nam Kee, opgericht in 1981, heeft in deze jaren veel naam gemaakt. Via onze partner van sitedish zijn zij in contact gekomen met ons opzoek naar 2 A0 posters voor de stoepbord. De opdracht was vrij duidelijk, in simpele taal moest de stoepbord ervoor zorgen dat zij meer klanten aantrekken om in het restaurant te eten en gaat het dus niet zo zeer om de afhaal- en bezorgdienst.

fig. 75 tools for creative thinking

De opdracht

Het begon met de vraag: wat zijn blikvangers van Nam Kee? Welke gerechten kunnen ervoor zorgen dat je bij Nam Kee wilt eten? Zo is er besloten om een 4 menu’s op de poster te plaatsen dat het aantrekkelijk moet maken voor klanten om te komen eten. 

GerechtA

fig. een foto van bovenaf geschoten van menu A door de klant aangeleverd.

Fotografie

Nam Kee kwam met eigen foto’s van de gerechten. Dit waren foto’s geschoten van bovenaf zoals gebruikelijk bij ‘food photography’. Alleen zou fotografie moeten beginnen met een idee en van daaruit zou dan foto’s geschoten moeten worden om een bepaald resultaat te halen. Dus hoewel er al foto’s door Nam Kee gemaakt waren, kwam er ook de vraag: willen jullie een paar honderd euro besparen op iets waar je minstens een jaar mee vooruit kan en waar zoveel mensen langslopen? Met de beschikbare foto’s is er ook weinig ruimte voor post productie en compositie.

Het is altijd goed af te wegen, wat de waarde van zo’n stoepbord is en hoeveel je aan de hand daarvan bereid bent om te investeren om een beter resultaat te krijgen. Op een locatie als de Heinekenplein zijn er veel voorbijgangers. Er wordt vaak gedacht dat de functie van een stoepbord mensen direct binnen lokt. Dit gebeurt wellicht bij mensen die nog geen idee waar zij het beste kunnen eten, zoals misschien toeristen; maar wat een stoepbord ook kan doen is gewoon de boodschap vertellen dat als je authentisch Chinees wilt eten; dan is dit de plek. Of het nou vandaag is, of over een maand.

fig. Menu’s werden 1 voor 1 opgezet en gefotografeerd.

Op bezoek bij Nam Kee 

Bij het maken van de foto’s, werd er gewerkt vanuit een idee hoe de menu’s het meest aantrekkelijk naar voren springen. In ieder menu zit er een hoofdgerecht, dit is als het ware ook de hoofdrolspeler bij iedere foto.

Om mijzelf ruimte te geven voor post productie, heb ik ervoor gekozen om iedere foto scherp in beeld te krijgen zonder een zachte rand of bokeh. Dit betekent dat ik gekozen heb voor een hoge diafragma en een groothoekobjectief. Daarnaast heb ik heb ik het op een statief geplaatst zodat de sluitertijd hoog kan zonder dat er beweging is en de ISO laag kan blijven voor weinig ruis.

kleur correctie | compositie

Post-productie

Tijdens de post-productie is het belangrijk dat de foto’s matchen. Bijvoorbeeld in kleur. Door eerst in Lightroom foto’s op elkaar af te stemmen, bespaart het daarna veel tijd in Photoshop. Met een A0 poster is het bestandsformaat immens, waardoor je slim moet omgaan met bestandsgroottes.

Meer over fotografie

Meer weten?

CONTACT

Hebben wij een match?

Neem vrijblijvend contact op zodat wij uw vragen kunnen beantwoorden of u van advies kunnen voorzien.

CONTACT
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google